Fra tidsskriftet
STANDART vol. 2, 19. årgang, s. 50-51:
MÆNDENES SKØNHEDSRIGE
HOS ANDERSEN
TANKEVÆKKENDE BOG AF DAG HEEDE
Dag Heede
Hjertebrødre. Krigen om H.C.
Andersens seksualitet
177 sider, 188 kr.
Syddansk Universitetsforlag
Anmeldt af Ole Thomsen
VAR ANDERSEN I GRUNDEN UBEHAGELIG?
Allerede af første side fremgår
det, at Dag Heede vil bevise, at ”vores nationalskjald er en fisselette”
og kendetegnet ved ”en høj grad af misogyni”, og at Heede mener, at han
med det budskab bryder et nationalt tabu. Dette skal ikke forstås på den
måde, at Heede har været nede i den kæmpemæssige korrespondance og nu ser
sig i stand til at afsløre visse indtil nu tilslørede hemmeligheder i
Andersens liv: en hidtil overset æseldriver fra Napoli eller lignende
saftigheder. Materialet er såmænd to af Andersens romaner, nemlig
”Improvisatoren” og ”O.T.”, som underkastes nærlæsninger ud fra en fusion
af 1) queer theory og 2) postfeminisme, det første fordi det drejer sig om
begærsstrukturer: romantisk begær mellem mænd, det andet fordi destruktion
af kvinderne er et ret hyppigt anvendt greb: Andersens kvindelig.
”Hjertebrødre” er altså kun i
glimt en bog om eventyrene, som Heede håber, at han selv eller andre queer
teoretikere senere vil få lejlighed til at komme ind på. Efter sine bøger
om Blixen og Bang planlægger Heede at gå videre med at queere, at
mærkværdiggøre, en række andre medlemmer af den danske litterære kanon.
Det ser ud til, at Jensen står for tur.
Også andre forskere end Heede
har læst Andersens romaner som en forberedelse til studiet af eventyrene;
således Rubow i den uundværlige (skulle man tro) ”H.C. Andersens Eventyr”
(2. udgave 1943). Eftersom romanerne rummer så meget stof fra forfatterens
liv, som ydermere foreligger belyst i hans ikke færre end tre
selvbiografier, kan et studium af Andersens romaner slet ikke styre uden
om hans liv og levned, hvad Heede da heller ikke gør. Desværre er hans
forhold til det biografiske, trods alle forsikringerne nede i fodnoterne,
uafklaret; se fx den utilstrækkeligt underbyggede kritik af Jens Andersens
”Andersen” (2003).
Heede formår at gøre de to
romaner gennemsigtige til et net af hidtil uerkendte begærslogikker (hans
læsninger kan løbende fastslå, at det og det ”er logisk”), og han
stabiliserer sine resultater ved at krydslæse den ”italienske” med den
”danske” roman, altså ”Improvisatoren” med ”O.T.”. Alt dette er af
blivende værdi. Men det kunne have været fremført med større vægt. For
Heedes bog trækkes med visse principielle problemer. Nogle har set et
problem deri, at han betjener sig af sensationalistiske termer som fx ”fisselette”;
men det er det mindst interessante; det er jo bare en udløber af den
platte pr-tænkning, som vi humanister i disse år får pålagt fra oven. De
skulle hellere pålægge os fornemhed.
Af principiel interesse er det
at se, hvordan en humanistisk forskning uden ordentligt historisk fodfæste
og dertil hørende tema- og motivbevidsthed alt for let løbes over ende af
sin genstand, som, når den betragtes ude af kontekst og uden baggrund,
fremstår som mere mærkværdig, end den er; og så er queer studierne jo et
slag i luften. Betænkeligt er det også, at queer theory, skønt denne
retning kun har femten år på bagen, allerede er stivnet i visse kokette
attituder, som er så sørens kloge på den rolle, som fænomenet image
spiller her i verden. Heede mener således at vide, at Jens Andersens bog
står stærkt i den danske offentlighed, fordi forfatteren er en
”fodboldspillende familiefader”; ”Jens Andersens diskursposition
tilskrives i vores patriarkalske og homofobe kultur en status af
objektivitet”. Lignende forsøg på uskadeliggørelse af modparten findes hos
en forsker som David Halperin. Ja, hvor er det synd for os bøsser! Hvad
med, i stedet for al denne fladt verdenskloge snak om positionering, at
argumentere med sin modpart – argumentere a) terminologisk konsistent,
b) grundigt udfoldet og c) opsamlet i et tankeklarende register til slut?
Det er den form for frejdig videnskab, humanister kan være bekendt at lære
fra sig, ikke denne vulgærnietzscheanske drengevidenskab (som når Heede
mener sig kaldet til i note efter note at afsløre, hvordan forskere, der
bilder sig ind at tale om Andersen, ”på paradoksal vis” taler om sig
selv).
FORSKNING UDEN DEN STORE SAMMENHÆNG
Heedes Andersen-fortolkning
har, trods alle sine franske og amerikanske inspirationskilder, alligevel
noget provinsielt ved sig. Den isolerer Andersen fra den store kontekst,
som hans temaer og teknikker hører hjemme i. Lad mig nævne fem områder,
hvor dette gør sig gældende.
Romanernes slutninger må
naturligvis gøre knæfald for konventionens heteromaritale idé om lykke.
Heede gør ret i at påpege, at slutningerne derved fremstår som postulater.
Men dette er ikke noget særligt for særlingen H.C. Andersen. Andersen var
også komediedigter, og sådanne ”påklistrede” – tilfældige, uorganiske,
overrumplende - slutninger har, siden den klassiske komedies grundlæggelse
for små 2500 år siden, været regelen i denne teatrets almindeligste genre.
Herved kan komedien, vel at mærke som genre, siges at ironisere den
ægteskabelige lykke, mod hvilken der da også gennem de foregående fem
akter i en typisk komedie er blevet affyret en regn af kyniske vitser.
Hver af Andersens to romaner har så at sige to slutninger, en emotionel
og, noget senere, en konventionel; men intet er jo hyppigere i
litteraturen (herom kan man læse i bl.a. Northrop Frye’s ”Anatomy of
Criticism”). I det komiske univers er det ikke den gedigne kausale logik,
der hersker, men derimod tilfældet, og det samme gælder Andersens romaner,
der (som også anført af Heede) så ofte peger på deres egne utrolige
sammenfald og undertiden omtyder dem til guddommelig styrelse. Typisk for
den klassiske komedie – som jo er al fiktionslitteraturs hovedkilde
– er
det også ”at destruere kvinder”, plotlogikken fordrer igen og igen a
damsel in distress. Så slut ikke alt for snart fra Andersens
nødstedte, ja tilintetgjorte kvinder til forfatterens ”høje grad af
misogyni”. Heede mener åbenbart (s. 111), at der med kvindenavnet Santa
skal associeres til Satan; jeg vil nu tro, det tværtimod betyder Hellig,
med ekko af Santa Maria (vi er i Italien). Også i andre henseender kunne
litteratur- og idéhistorien have garderet mod noget, der ligner
kortslutninger: Andersens trekanter har et væld af sidestykker hos
forfattere, som ikke kan udnævnes til fisseletter; og disse erotiske
trekanter foreligger analyseret og typologiseret i bøger, bl.a. Michel
Olsens disputats fra 1976 og jo da også, som Heede selv nævner, hos Heedes
inspirator Eve Sedgwick. Mellemmandligt begær
– begær der mærkes som
trækninger i kønsorganerne
– er skildret i Platons ”Symposion”, hvad der
hører med, hvis man vil forstå, hvordan en inderligt platoniseret epoke
som Andersens forholdt sig til en sådan kødelig-åndelig eros, som altså
var blåstemplet, ja guddommeliggjort af Platon selv. Først Platons
victorianske fortolkere afsporede sagen ved at indføre en væsensforskel
mellem ”begær” og ”følelser” (en skelnen, som H.C. Andersen-centrets leder
Johan de Mylius uheldigvis har gravet op på det sidste). Endelig kunne
religions- og litteraturhistorien have lært Heede, der så gerne citerer
Andersens udtryk om de ”døde Brude”, at det er dybt rodfæstet at betragte
bryllupsnatten som en dødsnat, og at dette centrale Andersen-tema således
med fordel ses i sin store mytiske kontekst. Hvad skulle i øvrigt afholde
en queer fortolker fra at have appetit på at teste sine læsninger på
sådanne observationer? Med tiden gik jo mesteren selv, Foucault altså,
mere og mere i lag med den slags filologiske og historiske stof.
FØR SEKSUALITETEN?
”Hjertebrødre” hviler på to
grundideer: H.C. Andersen betragtes her som ”Danmarkshistoriens måske
sidste aseksuelle menneske” og som et menneske, der ”havde stærke
følelsesmæssige og erotiske bindinger til først og fremmest mænd”. Hvordan
hænger de to ting sammen?
Med den første karakteristik – Andersen som den ”måske sidste aseksuelle” - markerer Heede, at han, i
medfør af sit socialkonstruktivistiske syn på seksualitetens historie,
anser digteren for at leve i en epoke, hvor det lige netop endnu var
muligt at undgå at blive fanget ind af den seksualdefinitoriske tale om
tilhørsforhold til den og den seksuelle kategori. Andersen undslap, i alt
fald mens han levede, den etikettering, som skulle blive uomgængelig bare
få årtier senere og stadig er det. Sådan tegner det sig for
konstruktivister som Dag Heede og Wilhelm von Rosen, til hvis
grundlæggende disputats ”Månens Kulør. Studier i dansk bøssehistorie
1628-1912” (1993) Heede med megen anerkendelse henviser. I medfør af deres
Foucault’ske ståsted er de begge kritiske over for Freud – som imidlertid
nok vil vide at overleve indvendinger som dem, Heede retter mod ham (fx s.
35 om moderbinding). Når Andersen kaldes aseksuel, sigtes der altså ikke
til, at han antagelig gik i graven uden at have haft sex med nogen; der
sigtes til, at han i den netop skitserede forstand levede ”før
seksualiteten”. Alt i alt en ”akademisk” sprogbrug uden udsigt til at slå
an. Andersens formidlere vil blive ved med at tale om ”Andersens
biseksualitet”, på samme måde som folk, når de taler om ”de gamle grækeres
biseksualitet”, føler sig med på de sidste nye femogtyveører.
Med den anden karakteristik –
at der i Andersens liv og værk virkelig var tale om et stærkt
mellemmandligt begær
– vil Heede distancere sig fra den herskende
heteronormative linje i Andersen-forskningen. Han giver en del eksempler
på uinformerede indlæg fra sådanne forskere; også i ganske nye bøger
sætter Heede fingeren på fordomme og simpelt vås. De nationalistiske
momenter er åbenbare; men Heede skulle ikke have peppet sin polemik op ved
at udnævne Andersen til ”nationalskjald”; ”skjald” har han aldrig været.
VIL QUEER-FORSKEREN TALE MED
ANDRE?
Heede er en vivace forfatter:
”Norge som homofrit område”, ”Hjertebrødre og kvindelig”, ”Registreret
partnerskab à la grecque” (om fortællingen ”Venskabs-Pagten”), osv. Men
bedst som han kommer i gang med at skrive frit, kan han gå over gevind.
Således i det små, hvor han klart, men alligevel klodset viser, hvordan
også en homoseksuel som Villy Sørensen kommer til at tænke efter det
heteronormative skema, når det gælder Andersen og kønslivet. Således også,
hvor Heede beskriver Jens Andersens biografi: Her findes flotte, men tyndt
begrundede ord om, at Jens Andersens tekst skulle ”flyde over af
heteroseksuel patos”. Man har så vist forlæst sig på Michel Foucault, hvis
man ikke vil vide af, at mand og kvinde har nærmet sig hinanden med begær
”siden Adam og Evas dage” (som Jens Andersen skriver), og så bare stikker
titlen ”The Invention of Heterosexuality” ud til den ”selvtilfredse”
heteroseksuelle. Som om det var et bevis! Hver eller hver anden
socialkonstruktivistiske bog har jo nu i et par årtier heddet ”The
Invention of” dit eller ”Inventing” dat, for at godtfolk skulle få ind i
hovedet, at det, de går rundt og tager for naturligt, er noget opfundet.
Heede har så stærk en sag, at han skulle holde sig for god til at blive
doktrinær.
Hvor tabunedbrydende er Heedes
bog egentlig? Ja, hvis man sammenligner ham nedad, altså med de bornerte
og homofobe eksperter, han diverterer os med citater fra, fremstår bogen
som en klart lysende fakkel. Men det kan jo enhver komme til, med den
sammenligningsretning! Det rette perspektiv for Heedes bog træffes
snarere, hvis man nævner, at C.A. Hansen Fahlberg allerede i 1901 gjorde
rede for, hvordan Andersen (hvis Homosexualität denne danske
forfatter ville bevise i et progressivt tysk tidsskrift) fremstiller
mandlig skønhed med dyb indlevelse, men kvindelig skønhed højst
konventionelt; hvis man husker de halvtreds sider om den kvindagtige
venskabsmystiker Andersen, som von Rosen lod indgå i sin disputats i 1993;
hvis man i Jackie Wullschlager’s biografi fra 2000 læser om de trekantede
begærsmønstre; og navnlig hvis man studerer Jens Andersens aldeles ikke
homofobe ”Andersen” fra 2003.
Når vi nu har alle disse
dokumenter, som Heede visselig ikke fortier, men tværtimod citerer
generøst fra, hvor meget hold er der så i denne bogs lancering af sig selv
som en udfordring for ”vores højt berømmede danske frisind”? Løber Dag
Heede ikke åbne døre ind? Jo, i et vist omfang; navnlig har de to bind
”Andersen” vist ham vejen (ham og andre). Redeligt skriver Heede da også i
en lang række fodnoter ”Jf. også Jens Andersen”, og allerede på
fremstillingens første side citeres med tilslutning Jens Andersens
dybsindige karakteristik af Italien som ”ét stort erotisk museum” for
digteren. I fortolkningens praksis går det fair til; men den teoretiske
diskussion med Jens Andersen er, som nævnt ovenfor, ikke i balance.
”Hjertebrødre” læses med stor
interesse, både for alt det gode og for det foruroligende. Til det sidste
henregner jeg denne passus, som stammer fra afslutningen og udpeger det
nye ved bogen som noget metodisk unikt. Om dette unikke lader Heede
os forstå, at det ”ingenlunde” indlader sig på samtale med anderledes
tænkende:
”Det er vigtigt at understrege,
at queer og postfeministiske dekonstruktive tilgange ikke kan opfattes
additivt til allerede eksisterende læsninger af H.C. Andersens tekster.
Der er ingenlunde tale om, at de ”supplerer” den hidtidige forsknings
analyser af plot, komposition og køn med nye ”dimensioner”. Som det
forhåbentlig er blevet klart, udfordrer queer og postfeministiske analyser
de tidligere heteronormative analyser på helt grundlæggende niveauer […]”.
I Dag Heedes næste bog ser vi
frem til en regulær dialog.
Til
min store glæde sendte Dag Heede mig en overordentlig venlig mail med tak
for min anmeldelse.
|